Förskolans verksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Förskolan Myran drivs i form av ett personalkooperativ och är en fristående förskola i centrala Åmål. Förskolan ligger på Malmgatan 6, i anslutning till Sveaparken.

Vi erbjuder förskoleverksamhet för barn mellan 1-5 (till skolstart) år och vårt arbete utgår från Läroplanen för förskolan (Lpfö 18).

Förskolan består av två avdelningar:

Granen, med barn i åldern 1-3 år.

Tallen, med barn i ålder 3-5 år.

Storlek på barngrupper:

Granen, 14 förskoleplatser.

Tallen, 19 förskoleplatser.

Öppettider:

Granen, 6:30-18:30 (Gemensam öppning/stängning på en avdelning)

Tallen, 8:15-16:00

(ansökan om dispens på öppettider söks hos rektor).

Måltider:

Frukost 7:30-8:00

Lunch: 11:15-12:15

Mellanmål 14:30-15:00

Kost:

Frukost och mellanmål tillreds på förskolan. Lunchen tillagas av resturang Presseriet som levererar maten till förskolan dagligen. Vi erbjuder även fruktstunder under dagen mellan förskolans måltider.

Vi anpassar kosten efter barnets behov.

Inskolning:

Inskolning av nya barn sker under två veckors tid.

Första veckan, måndag-fredag 9:15-11:00. Vårdnadshavare är närvarande dessa dagar. Barnet får bekanta sig med den nya miljön, förskolepersonal och andra barn.

Andra veckan, måndag-fredag 9:15-14:00. Om barnet känner sig tryggt kan vårdnadshavaren börja lämna barnet på förskolan denna veckan. Vårdnadshavaren ska hålla sig i närheten/vara anträffbar under denna veckan.

Inskolningstiden är till för att barn och vårdnadshavare ska känna en trygghet med personalen, samt bygga upp en trygghet på förskolan. Vi utgår alltid efter det enskilde barnets behov och anpassar inskolningen efter barnet.

Övrig information:

* Förskolan har sommarledigt under vecka 29-31. De vårdnadshavare som är i behov av barnomsorg under sommarledigheten erbjuds detta genom att meddela rektor.

* Barn vars föräldrar är arbetssökande eller föräldralediga är välkomna till förskolan     tisdag-torsdag 9:00-14:00.

* Förskolans lokaler städas varje morgon. Vi följer 1177-riktlinjer vid sjukdom.

* Vi är utomhus flera gånger per dag i alla väder året runt.

Förskolan rutiner i stort

Förskolan har gemensam öppning och stängning. Förskolan öppnar på avdelning Granen 6:30.

Frukost äts 7:30-8:00, lunch 11:15-12:15 och mellanmål 14:30-15:00.

Avdelningarna har samling varje förmiddag. En lärorik stund där vi tillsammans samspelar, utforskar, reflekterar och lär tillsammans.

Utevistelsen sker i Sveaparken, där vi utforskar och upptäcker naturen varje dag. Sveaparken är ett fint grönområde med tillgång till lekplats, berg och skog. Vi gör även utflykter minst en gång varje vecka till något av våra närområden (lekpark, skog, fotbollsplan etc). Eftersom vi arbetar med nedstressad förskola delar vi ofta barngrupperna i mindre grupper. Under fliken Utomhuslek på förskolan kan ni ta del av vår utomhusmiljö och utflykter.

När barnen vill spenderar vi tid på våra små pedagogiska utegårdar, där barnen kan möta naturkunskap, matematik, experimentera, skapa, konstruera etc. Vi är ute i alla väder!

Den pedagogiska inomhusmiljön:

För oss är det viktigt att barnen ska erbjudas det olika lärandet som står i Läroplanen för förskolan. Vi lägger därför stor vikt vid att erbjuda barnen så många olika lärmiljöer som möjligt som stimulerar och öppnar upp för utforskande, lek och kreativitet. Vi arbetar med en föränderlig miljö på förskolan där miljön anpassas efter barnens intressen och behov. Under fliken Lokaler och lärmiljö kan ni ta del av vår lärmiljö.

Allt som finns på förskolan är i barnens höjd eller anpassat för att lätt synas. Varje avdelning har en Ateljé där barnen får skapa fritt med olika material. Vi arbetar med lärandet över hela dagen.

Myran arbetar med giftfri förskola, nedstressad förskola, dokumentationsappen Tyra, har tillgång till specialpedagog, samt fokus på ekologiska, kravmärka och miljömärkta varor.

Verksamhetsplan

Förskolans verksamhet utgår från läroplanen för förskolan (Lpfö 98) vilken är faställd av regeringen och utbildningsdepartementet. Delar av skollagen berör även förskola och kommunen har fastställt riktlinjer för drift av enskild barnomsorg som vi förhåller oss till.

Verksamhetsmål

Lpfö 98, skollag och kommunens riktlinjer genomsyrar all vår verksamhet och det är utifrån dessa styrdokument vi planerar och genomför vårt dagliga arbete.

Normer och värden

• vi arbetar aktivt för att verksamheten ska vila på grundläggande demokratiska värderingar och en god solidarisk värdegrund.

Utveckling och lärande

• vi använder bla Bornholmsmodellen, Fornomix och Babblarna som pedagogiskt verktyg för att följa barnens språkutveckling och förbättra arbetet med språkutveckling i förskolan.
  • vi använder ett medvetet arbetssätt för att synliggöra matematik, naturvetenskap och teknik i vardagen med hjälp av material, experimentlådor, kamera, dator och ipad.
  • vi använder olika material och tekniker som inspirerar barnen att utveckla sin skapande förmåga.
  • vi använder oss av digitala verktyg.
  • Vi använder oss av tecken som stöd och bild som stöd.

Barns inflytande

• vi lämnar så stort utrymme som organisationen tillåter för att kunna följa barnen i det de visar intresse för samt ordnar miljön därefter.

Förskola och hem

• vi samverkar med hemmen genom verksamhetsmöten, utvecklingssamtal, enkätundersökning samt synliggörande av verksamheten på hemsida och Tyra-appen.

Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet

• vi strävar efter ett gott och förtroendefullt samarbete med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja barnens utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv.

Uppföljning, utvärdering och utveckling

• vi för ett systematiskt kvalitetsarbete där vi kontinuerligt följer upp, utvärderar och utvecklar verksamheten. Detta bla genom dokumentation och reflektion av verksamheten (pedagogisk dokumentation) samt utvärdering/analys av vårt arbete.

Vid frågor och funderingar är Du välkommen att höra av Dig!